Van Bjerkvik naar de Noordkaap - Reisverslag uit Inari, Finland van Herman, Mieke, Peter en Karin - WaarBenJij.nu Van Bjerkvik naar de Noordkaap - Reisverslag uit Inari, Finland van Herman, Mieke, Peter en Karin - WaarBenJij.nu

Van Bjerkvik naar de Noordkaap

Door: Peter en Karin

Blijf op de hoogte en volg Herman, Mieke, Peter en Karin

23 Juni 2016 | Finland, Inari

De laatste dagen hebben we een paar kleine etappes gehad.
Dit was ook wel nodig, er was zoveel te zien onderweg, helaas heeft het ook een poosje geregend onderweg, ongeveer anderhalve dag.
Dit maakte het foto’s maken wat lastiger, geen van ons had zin om de auto uit te gaan dus ging het raampje voor de helft open, foto schieten, raam dicht en verder.
Er was nog steeds veel lage bewolking waardoor de bergtoppen meestal niet te zien zijn.
De rit naar Oderdalen duurt normaal zo’n 3,5 uur maar wij hebben er ongeveer 6 uur over gedaan, zoveel mooie dingen te zien onderweg.
In het hotel in Oderdalen werd Noors, Engels en Thais gesproken volgens de boeking site dus daar moest wel een Thai aanwezig zijn. Een heerlijke massage zou welkom zijn, we voelen de Besseggen nog steeds.
Maar helaas, er werden geen massages gegeven, wel was het eten voortreffelijk, alles werd vers gemaakt en de Iraniër in de keuken had als specialiteit de Italiaanse keuken. Een aardige combinatie.
Dinsdag zijn we vertrokken naar Alta, de noordelijkste stad van Noorwegen, het was weer zonnig weer en konden de foto’s weer buiten de auto gemaakt worden. Ook hier zijn we regelmatig gestopt om van het uitzicht te genieten. In Alta hebben we de rotstekeningen van zo’n 6000 jaar geleden bezocht. Dit was een wandeling van 3 kilometer langs alle tekeningen en als je de Besseggen hebt gedaan is dit een makkie.
In het eerste gedeelte hebben ze de rotstekeningen ingekleurd met rode verf wat het allemaal nog onechter maakt. Ook stonden er verhalen bij wat het voor moest stellen. Ik denk na een dikke joint en een krat bier dat wij dat inderdaad ook zien. In het tweede gedeelte wat maar 3000 jaar jonger was, hoe kun je dit zien??, hadden ze dit niet gedaan en de helft schijnt door erosie aangetast te zijn waardoor deze tekeningen niet meer te zien zijn. Ook moesten we bij wat graspollen kijken en hieronder schijnt een nederzetting te liggen. Ze kunnen ons ook alles wijsmaken.
Vandaag is de grote dag: op naar de Noordkaap. Hoe zal het weer daar zijn? De mensen die we gesproken hebben zeggen dat er een vrij harde wind staat en het bewolkt is. Vorige week schijnt het er zelfs nog gesneeuwd te hebben. De weerdiensten voorspellen voor vandaag een beetje regen en een stevig windje. We hopen maar het beste.
De rit ernaartoe is al een belevenis, de laatste 90 kilometer rij je grotendeels langs de kust zonder een al te hoge afzetting en je kijkt een eind naar beneden, je moet nog door een paar tunnels van 3, 4 en 7 kilometer lengte. In de tunnels is het redelijk donker en mistig. Je komt ook kuddes rendieren tegen die of rustig grazen of liggen uit te buiken. Ik snap niet waarom ze het rendieren noemen.
Uiteindelijk kom je op de Noordkaap aan en daar staat het bolletje, hier hebben we dus 3796 kilometer voor gereden en nog eens 565 kilometer op de boot gezeten.
Helaas is het zicht wat minder en is het maar 7 graden, er staat ook een aardige wind wat het allemaal nog kouder laat aanvoelen.
Als we onze foto’s gemaakt hebben begint het harder te waaien en gaan we snel naar binnen.
De mensen die nu nog naar het monument gaan worden bijna weggeblazen maar ja, als je er bent moet je ook de foto’s maken.
Binnen is het is één groot commercieel centrum waar je echt van alles kunt kopen als er maar de coördinaten van de Noordkaap op staan.
Na ook de nodige spullen te hebben gekocht en de briefkaart met stempel van de Noordkaap naar huis gestuurd te hebben is het alweer tijd om naar het hotel te gaan.
De foto’s zijn toch minder spectaculair en daarom besluiten we de volgende dag als het goed weer is nog even terug te gaan.
Volgens de weerkaarten zou rond 9 uur ’s morgens de zon moeten schijnen, dus vroeg opgestaan, ontbijten en bij het hotel hing nog een dikke laag bewolking. Toch maar naar de Noordkaap gereden en daar was het vrij helder en scheen de zon. Na snel wat foto’s gemaakt te hebben begon het alweer bewolkt te worden en harder te waaien dus de auto in en naar Finland.
Nu zijn we in Inari, een mooi hotel aan het Inari meer.
We stoken de sauna in onze kamer op en gaan daar maar een poosje inzitten, er is toch geen voetbal op televisie.
Morgen gaan we naar Luosto, in de buurt van Luosto kun je goud zoeken, misschien dat we wat vinden voor een volgende vakantie.
Tot zover.

Peter en Karin.

• 23 Juni 2016 - 21:50

Linda:

Mooi hoor een hele belevenis, geniet er maar lekker van.

• 23 Juni 2016 - 23:14

Mieke:

Mooi, ik dacht even scrollen voor de foto's......maar zie alleen wit vlak, haha. Toch zijn er best wel overeenkomsten tijdens de reizen. Moeite nemen om een mooie foto te kunnen schieten wordt dan toch weer beloond. Nu teruggereden, toen super vroeg je bed uit om de Merapi te kunnen vastleggen. Alleen temperatuurverschilletje! Wel jammer, geen massage had je dat mooi kunnen vergelijken maar vakantie is nog niet voorbij misschien komt dit nog op je pad met een happy-end!

• 24 Juni 2016 - 11:39

Sandra:

Wauw wat een mooie foto's. De natuur is daar echt prachtig. Heb je je linkeroog nu constant dicht zitten van het vele foto's maken? Succes met goud zoeken. Mochten jullie wat vinden, denk dan ook aan mij ;-)

• 24 Juni 2016 - 12:34

Pa En Ma:

Klinkt weer goed allemaal. En zeker jammer dat er geen Thaise massage in zat. Maar dat doen jullie maar als je weer thuis bent. Geniet verder van al het moois en wij wachten op het volgende verslag. Dikke kus