Van Jyväskylä naar Kopenhagen. - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Herman, Mieke, Peter en Karin - WaarBenJij.nu Van Jyväskylä naar Kopenhagen. - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Herman, Mieke, Peter en Karin - WaarBenJij.nu

Van Jyväskylä naar Kopenhagen.

Door: Peter en Karin

Blijf op de hoogte en volg Herman, Mieke, Peter en Karin

02 Juli 2016 | Denemarken, Kopenhagen

We hebben inmiddels alweer een behoorlijke afstand afgelegd dus is het weer tijd voor een update.
Voor de weg van Jyväskylä naar Toijala hebben we een mooie binnendoor weg gekozen tussen de meren door, helaas staan alle bomen in bloei en zie je vrij weinig van de meren.
Wel zagen we een jonge eland langs de weg staan en omdat we weer de camera’s niet bij de hand hadden zijn we na een paar kilometer omgedraaid en het beest stond nog steeds voor het hek te kijken, net toen we de foto wilden maken draaide hij zich om en liep de struiken in en was hij weg. Weer een gemiste kans.
Ook wordt je gek van alle flitspalen, hele stukken mag je 100 rijden en dan ineens weer 80, 9 van de 10 keer staat er dan ook een flitspaal. Het is nog even afwachten of dit een dure vakantie wordt.
Onderweg kregen we telefoon van Eija dat haar schoonvader is overleden en onze afspraak ’s avonds helaas niet door kan gaan i.v.m. de herdenkingsdienst . We gaan wel ’s middags bij haar langs op het bedrijf waar we een rondleiding krijgen. Na nog een beetje gekletst te hebben zijn we weer verder gegaan. Eigenlijk was het de bedoeling om in de buurt van Toijala te blijven slapen maar nu besloten we door te rijden naar Helsinki. Volgens ons is daar toch meer te beleven als in Toijala.
’s Avonds in het restaurant sprak Peter nog met de ober over de vrouwen in Finland. In het zuiden zien de vrouwen er stukken beter uit, staan de ogen niet zo dicht bij elkaar en zijn ze helft van het gewicht. De waarschuwingsborden voor elanden blijken niet voor die beesten te zijn maar voor de vrouwen. Dit benadrukte de ober nog door met zijn voet te trappen.
De muggen zijn hier gelukkig helemaal verdwenen wat het allemaal een stuk aangenamer maakt.
Helsinki is een mooie schone stad, gelukkig hadden we nu wel goed weer, gisteren regende het van Jyväskylä tot Helsinki waardoor we ’s avonds ook niet de stad in zijn gegaan.
We hebben hier echt de toerist uitgehangen, de hop on hop off bus genomen, rondvaart door de haven, door de stad gelopen en natuurlijk naar Starbucks. In het hotel en in de stad krijg je geen ruimte als je de lift uit wilt stappen, meestal lukt het niet om met z’n tweeën door een deur te gaan , dus zal er toch iemand aan de kant moeten. De mensen hier hebben sowieso geen fatsoen, ze houden geen deur open en als je dat zelf wel doet voor iemand staan ze je raar aan te kijken.
In de stad wordt ook veel gebouwd en verbouwd wat ook veel verkeerschaos met zich meebrengt.
De volgende dag gaan we om 5 uur ’s avonds met de boot naar Stockholm dus ’s morgens de auto al in de haven geparkeerd en zijn we nog maar een keer door de stad gelopen, eerst naar Starbucks natuurlijk.
Op de boot was veel entertainment, veel winkels en restaurants.
Omdat wij van te voren ook niet wisten hoe het er op zo’n boot aan toe gaat hebben wij de restaurants al vastgezet. Om half acht moesten we gaan eten, en dat gingen ook nog zo’n 300 andere mensen doen. Er stond al een behoorlijke rij en op het moment dat de wijzer op half acht sprong begon de meute zich te bewegen. De mensen van het restaurant maakten zich uit de voeten om niet omver gelopen te worden. Zonder eerst naar de tafel te lopen werden de borden gepakt en het eten al opgeschept. Het was één grote chaos. Achteraf kun je er om lachen maar als je er staat val je van de ene verbazing in de andere. Ook hadden we weer geluk dat we kort bij een stel chinezen zaten, wat kunnen die een teringzooi maken. Ook de drank was gratis en daar was ook een run op, sommigen hadden wel 8 glazen op tafel staan voor 2 personen.
’s Morgens bij het ontbijt grijpt een jochie het broodje van Karins bord af, en als je 1 ding niet moet doen……… Nadat hij in het Nederlands was toegesproken wilde hij het broodje weer teruggeven, maar Karin zei dat ie het broodje nu zelf maar op moest vreten.
We waren al vroeg in Stockholm en hadden geluk dat we al vroeg konden inchecken bij het hotel. Het hotel zat midden in een winkelcentrum, wel makkelijk als je nog een paar schoenen nodig hebt. Stockholm is een mooie stad maar wel rommelig. Ook op straat ligt een hoop vuil. Wel zijn er ontzettend veel winkels en is het er erg druk. Als eerste zijn we natuurlijk even bij Starbucks geweest, effe rustig een bakkie doen. Daarna zijn we naar de oude stad naar het paleis en rijksdag gelopen.
Helaas waren we net te laat voor de wisseling van de wacht.
Na een beetje verdwaald te zijn in de oude stad kwamen we een platenzaak tegen, hier kunnen wel 100.000 Lp’s hebben gestaan. De eigenaar was net een beetje aan het opruimen, hij zette een paar stapels aan de kant en zo kwam er weer wat ruimte om door de winkel te lopen. Op de vraag of hij een paar Lp’s van Guns N’ Roses had toverde hij er zo een paar tevoorschijn. Hiervan moest natuurlijk Appetite for Destruction worden meegenomen en nog een paar singletjes.
Toch mooi dat er nog van zulke zaken bestaan.
De volgende dag zijn we op tijd vertrokken om naar Gotenburg te gaan, onderweg hadden we veel regen en bij aankomst in Gotenburg klaarde het op en begon de zon te schijnen, hoe kan het ook anders als wij in de stad zijn. Het was jammer dat we zo laat in de stad waren want Gotenburg is een mooie stad waar we zeker nog een keer naartoe gaan.
In het Hard Rock Café hebben we in ieder geval al afspraken gemaakt als we met de verjaardag van Peter terugkomen er ballonen voor hem hangen en ze met z’n allen gaan zingen voor hem.
Midden in het centrum zit een Tesla dealer waar je in een auto kunt gaan zitten en rustig kunt spelen met alle toeters en bellenb. Na ons een poosje verlekkerd te hebben zijn we toch maar zonder een Tesla te kopen verder gegaan.
Onze laatste plaats om te bezoeken is Kopenhagen en dit is maar zo’n 3 uur rijden van Gotenburg.
Onderweg weer hetzelfde beeld als gisteren, ontzettend veel regen en op sommige stukken bijna geen zicht, hadden we nu maar een Tesla, die kun je tenminste automatisch laten rijden en zelf rustig achterover leunen. Filmpje kijken ofzo.
Ook Kopenhagen is een mooie stad met ontzettend veel oude gebouwen, beelden en monumenten.
Hier hadden we een dagkaart voor het openbaar vervoer gekocht en zo konden we makkelijk en snel van het ene punt naar het andere punt reizen zonder al te veel te hoeven lopen.
Natuurlijk hebben we ook een bezoek gebracht aan de kleine zeemeermin. Die is in het echt nog kleiner als je zou denken. Toen we de foto’s hadden gemaakt en weer naar boven klommen zag Peter dat twee zigeunervrouwen een tas rolden van een Chinese vrouw. Peter erachteraan en hield de vrouwen aan, en op zoek naar de Chinese vrouw maar die was alweer in de menigte verdwenen.
Die vieze zigeuners speelden natuurlijk de vermoorde onschuld en lieten zien dat ze niets in de tas hadden, dit was natuurlijk alweer afgegeven aan een andere handlanger. Ook een Duits meisje had gezien dat er iets was gebeurd en wilde ook helpen maar omdat we de Chinese vrouw niet meer zagen had het ook niet veel nut om ze verder vast te houden. Dit tot grote frustratie van ons allen.
Morgen zouden we naar Hamburg gaan om daar nog een dag rond te kijken maar we hebben besloten om naar huis te rijden en Hamburg een andere keer te bezoeken.
Inmiddels hebben we al 6575 kilometer gereden en zo’n 1100 op de boot. Morgen komen er nog rond de 875 bij dan komen we op de 7450 kilometer. Toch een aardig stukje in 25 dagen.
Hoe duur dat deze kilometers zijn is nog even afwachten of er nog bekeuringen binnenkomen.
Er zullen ook nog wel een paar Scandinavische steden opnieuw bezocht worden en misschien wel een rondreis door zuid Scandinavië. Het is en blijft mooi om hier rond te rijden.
Als je de foto’s wilt zien dan horen we het wel en ben je van harte welkom.
We willen iedereen bedanken voor het volgen en de reacties.
Graag tot een volgende keer.
Tot zover.

Peter en Karin.

• 05 Juli 2016 - 12:46

Bepentruus:

En de Bessegen nog een keer lopen?!

• 05 Juli 2016 - 12:48

O ja, en natuurlijk: goede reis naar huis. Door jullie houden we nog weer een beetje meer van scandinavie.

• 05 Juli 2016 - 18:06

Jacqueline:

Welkom thuis en bedankt voor de verhalen en de mooie foto's. Wij komen binnen kort het fotoalbum bekijken (in 2020?)

• 05 Juli 2016 - 20:00

Joop VanDeelen:

was een leuk en helder verslag, misschien in een kleine boekvorm gieten??

• 05 Juli 2016 - 22:21

Mieke:

Was leuk om te , Geen....mistte alleen de Oen.
    Ik vond het stukje leuk over het eten, zie het voor me Peter met de mond open van verbazing. Het broodje dat van je bord wordt gehaald... had niet verwacht dat dat soort dingen ook daar zouden voorkomen, haha.
    Afhankelijk van aantal gemaakte foto's komen wij deze graag eens bekijken.